WebElektronika

Az Atmel Studio használata

person access_time 2015.09.22.
Október közepén elindítjuk az Atmel 8 bites mikrovezérlőkről szóló sorozatunkat. Ehhez használnunk kell természetesen egy fejlesztőkörnyezetet is. Több ilyen is létezik, például a WinAVR, vagy az Atmel Studio. Mi az Atmel Studio-t fogjuk használni, ezért most megnézzük, hogy hogyan lehet egy projektet ezzel a fejlesztőrendszerrel létrehozni.


Indítsuk el az Atmel Studio-t, amelyet például innen tudunk letölteni. A telepítés után indítsuk el és hozzunk létre egy projektet (1. ábra).

kep
1. ábra   Első projektünk létrehozása
 

A File/New/Project után a felbukkanó ablakban meg kell adnunk a projektünk típusát, nevét és elérési útvonalát (2. ábra). Ha ezzel végeztünk, zárjuk be az "OK"-kal az ablakot.

kep
2. ábra   A projektünk "típusának" kiválasztása
 

Ezután ki kell választanunk azt a mikrokontrollert, amelyet használni szeretnénk. Mi az ATmega8A-t választottuk ki (3. ábra).

kep
3. ábra   A mikrokontroller kiválasztása
 

Ezután létrejön a projektünk, és kapunk egy "vázat" a programunkra is (4. ábra).

kep
4. ábra   Mintakód
 

A Solution Explorer-ben (5. ábra) a projektünk felépítését látjuk. Jelenleg nincsenek kimeneti file-ok, csak a mintakód.

kep
5. ábra   A Solution Explorer
 

Ezt a mintakódot módosítsuk a következők szerint :

#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>

int main(void)
{
    DDRB = 0xFF;    // B port kimenet

    while(1)
    {
        PORTB = 0x00;
        _delay_ms(1000);
        PORTB = 0x01;
        _delay_ms(1000);
    }
}

 

A DDRB regiszter segítségével állítjuk be a B port irányát, ebben az esetben minden portbit kimenet lesz. A while végtelen ciklusban a B port minden bitjét nullázzuk, majd (kb.) egy másodperc múlva a B port 0. bitjét logikai 1-be állítjuk. Ezután szintén várunk egy másodpercet, majd újra nullázzuk a B port 0. bitjét.

Ha a módosítással készen vagyunk, fordítsuk le (F7) a projektünket (6. ábra).

kep
6. ábra   A példaprogram fordítása
 

A Solution Explorer-ben (7. ábra) láthatjuk, hogy kimeneti file-ok jöttek létre, köztük van a *.hex file is, amelyet le tudunk tölteni egy programozó segítségével a mikrokontrollerünkbe.

kep
7. ábra   A Solution Explorer a fordítás során létrejött file-okkal
 

Az Atmel Studio segítségével szimulálhatjuk is a projektünk működését is, ennek a folyamatáról még lesz szó, de a 8. ábrán már láthatjuk a Flash memóriát, a 0x0000 címtől kezdődő programunkat is.

kep
8. ábra   Flash memória tartalma a szimulátoron